Forum www.dinkomania.fora.pl Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj

Dinozaury wszystkie 1283 rodzaje!!

Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Shahen
Ekspert

Dołączył: 18 Maj 2012
Posty: 54

Pomógł: 5 razy

Płeć: Dinozauromaniak

PostWysłany: Śro 17:17, 27 Lut 2013    Temat postu: Dinozaury wszystkie 1283 rodzaje!!

Jeżeli ktoś byłbym zainteresowany kupnem najnowszej bazy danych zawierającej opisy wszystkich 1283 rodzajów dinozaurów to zapraszam i polecam.

Więcej informacji w tym linku

[link widoczny dla zalogowanych]

nazuul

Dołączył: 28 Lut 2013
Posty: 2

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 18:51, 28 Lut 2013    Temat postu:

Przed zakupem listy polecam przeczytać moją krytyczną recenzję zamieszczoną na forumdinozaurycom:
(ze względu na antyspam nie mogę wkleić linku, dyskusja znajduje się na forumdinozuarycom w dziale Prehistoria w mediach w wątku Dinosauria 2013- czyli wszystkie rodzaje dinozaurów 1283. Link mogę - albo i nie - przesłać na PW)

nazuul napisał:
Do napisania tej recenzji skłonił mnie interes innych forumowiczów - ewentualnych kupców tej kompilacji. Musiałem wyważyć interes Danu i nieokreślonej liczby potencjalnych kupujących, którzy - niestety - kupią kota w worku: zapłacą w ciemno 20 zł a później się rozczarują zawartością (to nie jest książka, którą można obejrzeć przez zakupem). Wcześniej sygnalizowałem delikatnie pewne problemy, ale teraz już muszę jasno postawić sprawę. Moja opinia jest niestety jednoznacznie negatywna.

Otóż ta lista ("baza danych") jest nierzetelna. Stanowczo odradzam jej kupno. Może lista zawiera wszystkie rodzaje nieptasich dinozaurów, ale to chyba jedyny atut.

Aby wykazać nierzetelność źródła, wybrałem sobie losowo literkę X (pierwsze 8 wpisów) - podobne uwagi odnoszą się do pozostałej całej listy, ale oczywiście całości nie czytałem. Po kolei wpisy na X:
- Xenoceratops - chyba OK, nie sprawdzałem jednak rozmiarów
- Xenoposeidon - dane nieaktualne od 2011 r.: nie została uwzględniona praca Upchurcha i in. 2011 (podaję za Naish, 2011 online) ani D'Emica 2012, zawierające istotne dane o klasyfikacji (dodatkowo wg tego drugiego jest to nomen dubium). Klasyfikacja jest wg Taylor i Naish 2007, czyli kończy się na Neosauropoda. Brak informacji, że miejsce pochodzenia jest niepewne - wiek i formacja (Taylor i Naish 2007).
- Xenotarsosaurus - podano cenoman, ale np. wg danych z ostatniej rewizji Ceratosauria (Carrano i Sampson 2008) to późny cenoman-wczesny turon, z tej pracy i tam cytowanych wynika, że to niekoniecznie abelizauryd.
- Xianshanosaurus - jak u Xenoposeidon - nieuwzględniona praca D'Emica 2012, nie wiem skąd długość ale nie z podstawowego (praktycznie jedynego, poza D'Emicem) źródła tj. Lu i in. 2009
- Xiaosaurus - formacja Xiashaximiao (=dolna formacja Shaximiao) to może być bajos-baton (Li et al. 2011). Wg Barrett et al. 2005 to Ornithischia incertae sedis. Podane sa dwa gatunki - typowy oraz X. multidens. Ten drugi znajduje się w liście aż 5 razy- także jako gatunek Agilisaurus, Hexinlusaurus, Othnielia i Yandusaurus. Hexinlusaurus to rodzaj utworzony dla gatunku Y. multidens przez Barretta et al. 2005 i takiej kombinacji się używa (np. Butler et al. 2008).
- Xiaotingia - wiek jest dość niepewny a w klasyfikacji jest Dromaeosauridae, ale równie dobrze Xiaotingia może należeć do Troodontidae (np. Godefriot et al. 2013) czy Archaeopterygidae w ramach Deinonychosauria (Xu et al. 2011)
- Xinghesaurus - nomen nudum, więc się nie będę wypowiadał
- Xinjiangovenator - klasyfikacja kończy się na Maniraptora, podczas gdy może bardziej bazalny - Coelurosauria incertae sedis (Choiniere et al. 2010) albo bardziej zaawansowany - bazalny Paraves (Rauhut i Xu 2005). Wiek to być może apt, gdyż z grupy Tugulu znany jest też Psittacosaurus xinjiangensis, wg Sereno 2010 pochodzący z aptu.

Dopisane 03.03.2013:
Znaczące jest to, że niektóre z przykładowych błędów, które wytknąłem (Xenopeseidon, Xenotarsorasaurus) to nieuwzględnienie podstawowych publikacji. U Xenopeseidon brak odniesienia do bardzo ważnej pracy D'Emica (2012) o ewolucji bazalnych Titanosauriformes a u Xenotarsorasaurus brak danych podanych w rewizji Ceratosauria Carrano i Sampsona 2008 (opublikowana online 2007) - chyba najważniejszej publikacji o ceratozaurach w ogóle. Myślę, że to mówi bardzo wiele o rzetelności listy.

Ogólnie o zawartości. W pierwszej kolumnie jest nazwa rodzaju wraz z rokiem, później po kolei: pusto, wymiary, autorzy nazwy (tylko rodzaju), wiek, miejsce (państwo + formacja), klasyfikacja, gatunki i jednozdaniowy komentarz (wg mnie często nietrafny, np. mój ulubiony Anchiornis to "Mały opierzony dinozaur", co dotyczy wielu celurozaurów a może nawet dinozaurów, ani słowa o tetrapteryxowej - ?piertowotnej dla Eumaniraptora morfologii, kolorach, wieku, czy setkach osobników).
Nie zostało zaznaczone, które rodzaje są ważne, a które mają status nomen dubium czy nomen nudum. Klasyfikacja jest często nieprawidłowa - to prawdopodobnie najgorzej wykonana część listy. Nazwy jednostek czasu są pisane nieprawidłowo dużą literą (Hetang-Synemur, Wczesna Jura).

Komentarze do opisu towaru:
Baza jest aktualna na dzień 27 lutego 2013 roku

- częściowo nieaktualna już na 2011 rok (wpis o Xenoposeidon) a nawet 2008 - np. co do tego, czy Ozraptor to ceratozaur, wątpliwości były już w pracy Carrano i Sampson (2008)

Cytat:
Dane które znajdują się w bazie pochodzą z prac naukowych oraz konsultacji z zawodowymi paleontologami z całego świata

- autor nawet nie napisał o kogo chodzi
- oczywiście nie tylko, np. dane o długości Anchiornis to moje oszacowanie
- autor mnie też prosiłeś o konsultację, bez poinformowania jednak, że lista będzie sprzedawana. Weryfikacja tej listy zapewne zajęłaby mi tyle czasu, ile jest potrzebne do jej sporządzenia

Cytat:
Bazę sprawdzało i oceniało kilku czołowych polskich paleontologów.

- nie podano jednak ich opinii
- nie wiadomo, czy zostali oni poinformowani, że lista ma być sprzedawana. Przyznam się, że nie napisałem wcześniej, co sądzę o tej liście, gdyż nie chciałem robić przykrości autorowi.

Cytowana literatura:
Barrett, P. M., Butler, R. J. & Knoll, F. 2005. Small-bodied ornithischian dinosaurs from the Middle Jurassic of Sichuan, China. Journal of Vertebrate Paleontology, 25(4), 823-834
Butler, R.J.; Upchurch, P, Norman, D.B. (2008). "The phylogeny of the ornithischian dinosaurs". Journal of Systematic Palaeontology 6 (1): 1–40. doi:10.1017/S1477201907002271
Carrano, M. T. & Sampson, S. D. (2008). "The Phylogeny of Ceratosauria (Dinosauria: Theropoda)". Journal of Systematic Palaeontology. 6, 183-236.
Choiniere, J.N., Clark, J.M., Forster, C.A. & Xu, X. (2010) "A basal coelurosaur (Dinosauria: Theropoda) from the Late Jurassic (Oxfordian) of the Shishugou Formation in Wucaiwan, People's Republic of China" Journal of Vertebrate Paleontology, 30(6), 1773-1796. doi: 10.1080/02724634.2010.520779
D'Emic. M.D. (2012) The early evolution of titanosauriform sauropod dinosaurs. „Zoological Journal of the Linnean Society”. 166 (3), 624–671, doi:10.1111/j.1096-3642.2012.00853.x
Godefroit P., Demuynck H., Dyke G., Hu D., Escuillié F., Claeys P. 2013. Reduced plumage and flight ability of a new Jurassic paravian theropod from China. Nature Communications, 4, 1394. doi:10.1038/ncomms2389
Li, K., Liu, J., Yang, C. & Hu, F. (2011) Dinosaur assemblages from the Middle Jurassic Shaximiao Formation and Chuanjie Formation in the Sichuan-Yunnan Basin, China. Volumina Jurassica, 9(9), 21-42
Lü, J., Xu, L., Jiang, X., Jia, S., Li, M., Yuan, C., Zhang, X. & Ji, Q. (2009) "A preliminary report on the new dinosaurian fauna from the Cretaceous of the Ruyang Basin, Henan province of Central China". Journal of Paleontological Society of Korea. 25 (1) 43-56
Naish, D. 2011 online na blogu tetrapod-zoology (nie moge podać linku ze względu na zabezpieczenie antyspamowe, aby dostać link piszcze na PW do mnie)
Rauhut, O. W. M. & Xu, X. (2005) "The small theropod dinosaurs Tugulusaurus and Phaedrolosaurus from the Early Cretaceous of Xinjiang, China" Journal of Vertebrate Paleontology. 25(1), 107-118.
Sereno, P.C. (2010). Taxonomy, cranial morphology, and relationships of parrot-beaked dinosaurs (Ceratopsia:Psittacosaurus). w: Ryan, Michael J., Chinnery-Allgeier, Brenda J. & Eberth, David A. (red.). New Perspectives on Horned Dinosaurs: The Royal Tyrrell Museum Ceratopsian Symposium. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press. 21–58.
Taylor, M.P., Naish, D.. 2007. An unusual new neosauropod dinosaur from the Lower Cretaceous Hastings Beds Group of East Sussex, England. Palaeontology 50 (6): 1547-1564.
Xu, X., You, H., Du, K. & Han, F. (2011) "An Archaeopteryx-like theropod from China and the origin of Avialae" Nature, 475, 465–470. doi:10.1038/nature10288

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez nazuul dnia Nie 14:49, 03 Mar 2013, w całości zmieniany 2 razy
Shahen
Ekspert

Dołączył: 18 Maj 2012
Posty: 54

Pomógł: 5 razy

Płeć: Dinozauromaniak

PostWysłany: Sob 11:20, 02 Mar 2013    Temat postu:

Natomiast ja polecam przeczytać , cały wątek na tamtejszej stronie. Anie tylko opinię kolegi wyżej Smile

nazuul

Dołączył: 28 Lut 2013
Posty: 2

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 18:50, 02 Mar 2013    Temat postu:

Shahen napisał:

Też polecam.
Mógłbyś podać linka do tej dyskusji, bo ja ze względu na zabezpiecznie antyspamowe nie mogę?

sejtent7X

Dołączył: 16 Sty 2014
Posty: 5

Płeć: Dinozauromaniak

PostWysłany: Czw 22:18, 16 Sty 2014    Temat postu:

Więc tym razem też nie dostaniesz przez te zabezpieczenia.

Zobacz profil autora